En höstig helg

Självklart hann vi inte med allt på vår att-göra-lista men en hel del blev av. Om jag sökte ursäkter skulle jag nog skylla på svampen, inte trodde vi väl när vi gick ut i skogen efter lunchen att vi skulle hitta 5 kilo att bära hem, inte trodde vi att vi skulle hålla på med rensning, förvällning och infrysning till halv tolv på kvällen...





Vi hann ändå med en del annat:

- Plommon plockades och lades i frysen, ett par blev över och jag fick för mig att göra något med de sista, 300 gram + 1,5 dl socker och en skiva lime fick puttra ett tag och var helt gudomligt gott att äta till gröten, lite väl sött men smakbomben var härlig.

Victoriaplommon




Grötfrukost med plommonröra, egenpressad äppeljuice och te, gott!





- All fallfrukt från Filippa-äppelträdet plockade vi och sorterade i två kategorier, till mustning och kastas. Det blev ungefär 90 liter som vi kan använda, antagligen det tredubbla som fick kastas direkt. Plockade även upp fallfrukt under de andra fruktträden men där har vi redan plockat tidigare så det var inga sådana mängder. Att göra mer äppeljuice sköt vi upp ett par dagar, det gamla måste ju ta slut först...


- Bönor plockades och det blev både till middagarna och till frysen, två fryspåsar med purpor- och vaxbönor samt haricot verts och två med "skärbönor" dvs blomsterbönor. Plockade även in till frö från blomster-, purpur och vaxbönorna.


- Vi plockade in ca två kubikmeter ved i pannrummet så det får torka lite extra innan vi eldar med den, den var inte helt torr men det går snabbt eftersom veden har torkat innan men regnet har varit lite envist.


- Hösthallon plockade jag och skulle ha till våfflor men det "nya" (=loppisfyndade) våffeljärnet var inte så samarbetsvilligt så jag styckfrös det mesta av dem. Jättefina! Frosthotet tycks uppskjutet så vi slapp täcka över dem.


Inlagd gurka får det bli först nästa år, det är inte mycket liv kvar i växthuset nu och dillkronor hade jag inte heller.

Nypon hade jag tänkt plocka för att torka men det var varken väder eller tid över till det, kanske nästa helg!


Plockade även in lite squash i källaren och blommor i huset, ifall det ändå tänkte bli frost på natten, underbara luktärtor, tålmodiga tagetes och två små buketter med blommor jag inte minns namnet på. På bilden syns även två sorters vindruvor från gamla växthuset, spetspaprika och lite av bönorna.




Katten (Matrix/Trixie/Gråis) hittade en fin låda, som var precis lagom stor. Den min sambo fixat till honom med en kudde och filt i var inte alls lika intressant...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0