Claras enkla bröd

Min mamma har i olika perioder bakat eget bröd, just det senaste året har det varit ett surdegsbröd som får lite jäst-hjälp och innehåller lite av varje. Jag kan inte receptet, det är ett klassiskt "ta lagom mycket av allt"-recept. Väldigt gott blir det... Hon har även tidigare haft en surdegsperiod, då låg det små surdegspåsar i frysen, det måste vara runt 10 år sedan - jag minns inte att brödet var lika gott den omgången. Därmed har jag med mig lite av en övertygelse att bröd kan man baka själv, inga problem! Däremot har jag aldrig lyckats på mina få försök.

Med en enorm frysbox (som förvisso är proppfull just nu) så är det dags att försöka på nytt. Den här gången ska jag försöka att inte ge upp lika lätt. Därför började jag med ett snabbt och enkelt recept som man väl inte kan misslyckas med? Det innehåller ju bara fyra olika saker. Receptet är från UnderbaraClara och det är just enkelheten som tilltalar mig i receptet. Kopierar ner den korta versionen här.

Ingredienser
7 dl mjöl
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl fil

Blanda mjöl med salt och bikarbonat. Slå över fil och rör om. Degen ska bli som en klistrig gröt. Lägg ett bakplåtspapper i en sockerkaksform. Töm över degen i formen. Ställ in brödet i mitten av ugnen och låt det gräddas i 40–60 minuter på 175 graders värmde. Låt sedan svalna på ett galler.

- - - - -

Visst låter det riktigt rysligt lätt? Jag misslyckades med brödet ändå, konsistensen var OK. Doft och smak var däremot trist men ändå helt klart ätbart. Ska nog ge mig på det brödet igen men ändra en hel del. Eller också får det bli ett jäst-bröd nästa gång. Surdeg är alldeles för hippt för mig är jag rädd...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0