Inför julfirandet på Kullen, eller mitt i det

Sitter på julaftonsmorgonen i mörkret, för det är en mörk och snörik morgon. Kanske så det ska vara. 

I onsdags klädde vi julgranen. Så här mysigt blev det med den.




Julafton ska vi fira på Kullen, bara jag och M. Ett försök till en ny tradition. Samtidigt som jag alltid har firat julafton på Kullen så har jag aldrig gjort det varken utan mina föräldrar eller med M så det är lite nygammalt. Kommer nog ett blogginlägg om det efter julen.

Natten mellan tisdag och onsdag var det 25,9 minusgrader. Det var tydligen tillräckligt för att vattenledningar skulle frysa. Kallvattnet till köket och den lilla toaletten frös, på stora toaletten, i tvättstugan och i pannrummmet funkar vattnet fortfarande. Varmvattnet fungerar dock även i köket och på lilla toaletten så vi kan fortfarande diska... Det händer att ledningarna fryser här och de ska hålla för det så vi får helt enkelt hoppas att de klarar sig även denna gång.
I torsdags lossnade isproppen så nu har det problemet löst sig.

Häromnatten var den längsta natten på året, då var månen framme och gjorde trädgården ljus och blå. Sånt går inte att fånga med min kamera men så här konstigt blev det i den någon gång runt 22 på kvällen. Det får mig att tänka på en gammal film om "Tomten" som jag såg på SVT förra året, hittade den på youtube!




Igår gjorde vi en av delarna i den nya traditionen, jultvagning i bastun. Det var inte helt fel. När jag sedan, ångande varm, stod i ett badlakan och borstade trappan fri från snö så kände jag att det är tur att vi bor mitt i skogen så det tar lite tid för våra grannar att inse hur knäppa vi faktiskt är.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0