Årets tomatskörd

I vintras fantiserade jag friskt om hur mycket tomater och gurkor jag skulle kunna plocka i växthuset och jag får erkänna att jag är lite missnöjd. Gurkorna ville inte riktigt, på två plantor fick jag bara tre gurkor. Nu har de blivit lite extra bortskämda med "hönsgödsel" så kanske skulle jag våga hoppas på någon mer innan frosten. Tomaterna har gett precis lagom mycket för att hinna med att äta upp så egentligen ska jag inte klaga över dem men jag hade sett fram emot ett överflöd. Nu har tomatplantorna börjat mögla och det känns lite för tidigt (samma sak hände förra året).

I början såg tomaterna lovande ut med mängder av blommor.




För att trösta mig gör jag något så ologiskt som att göra tomatsoppa på färska tomater från växthuset och det är en god, smakrik tröst. I min moderna "Vår kokbok" hade de bara recept som baserar sig på konserverade tomater men i min mormors "Vår kokbok" från 1975 var färska tomater grundidén, mycket bättre! 

Sweet (cocktailtomaterna) har det blivit ganska bra av, det är de vanligtvis pålitliga "Moneymaker" som jag misslyckades med i år.


En lång sweet-ranka





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0