Vårhelg

Det blev en riktig vårhelg på Kullen den här helgen. De senaste dagarna har jag under den sista sekunden innan jag öppnat mina ögon på morgonen trott att det var riktig vår, nästan sommar. Vinterns vita lämningar påminner mig snabbt om att så inte är fallet. Därför blev jag barnsligt glad över att se årets första snödroppe nedanför köksfönstret.




Det blir så underbar doft i lakan som fått torka ute, första gången för våren bryter som vanligt sönder tvättlinan så de fick hänga på torkställningen istället men hann ändå bli torra under dagen.




Det var dags att så de första fröna inför sommaren, det blev till sist Sweet (körsbärstomat), röd paprika, Moneymaker (vanlig tomat), klockchili och fröer till vanlig chili från två olika håll samt purjolök. Några frö kom från affären, andra från min mamma och de sista från chili- och paprikafrukter.




Äppelträdet som till halvt hade fallit ned under den tunga snön blev friserat och de fallna delarna bar vi iväg till "majbrasa-högen".




Vi hann med mycket mer i helgen, klyvning av enorma ekbitar med kil, biltvätt, äppelbeskärning, hägg-hamling, växthusfix... Det får jag nog berätta om en annan gång.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0