Kullens fem plågor

Ibland undrar jag vad det är för något ont jag gjort. Jag äter vegetariskt, kör försiktigt för att inte köra på djur, pratar med skogens djur istället för att skjuta dem. Till och med myrorna som varje år ger mig stora kliande bölder som sitter kvar i flera veckor har jag haft överseende med i år. Jag försöker vara snäll mot människor, även de jag inte tycker särskilt bra om försöker jag förstå, försvara och ändra åsikt om. Ändå känns det som att jag straffas för mina synder, något likt de bibliska tio plågorna men hittills är de bara fem. 

Vi har mördarsniglar/spansk(italiensk) snigel. I år mer än tidigare, flera dagar med över 200 halshuggna. Jag vågar knappt åka hemifrån på kvällen för då missar jag en jakt på dem. 1-2 timmar varje kväll går vi med böjd rygg runt och glor på gräsmattan.

Åkersnigeln drabbade oss och hade haft ihjäl våra bönplantor och sedan antagligen squashplantorna om vi inte hade tillbringat någon timme efter solnedgång varje kväll i nästan två veckor med att kontrollera samtliga blad på samtliga plantor och all yta kring dem för att ha ihjäl millimeterstora sniglar. Nu är de i schack (åtminstone tillfälligt). 

Vår katt tar så många möss i år att han inte längre vill äta upp dem. Det är ovanligt mycket möss i år och vi har haft två inne som vi tagit i fällor. Ute har jag sett flera rusa förbi, de har ätit på mina morötter och rödbetor. 

Vid en av de dagliga snigeljakterna råkade jag göra en hel svärm getingar förbannade genom att lägga en pinne på det plåttak de hade sitt bo under och blev stucken på ett finger. Så ilskna getingar kan vi inte ha i trädgården så de fick tas bort. 

I kväll upptäckte jag att vi har haft vildsvin i trädgården som bökat upp en bit av gräsmattan. Eftersom vi sett hur de bökat i skogarna runt oss och dessutom hört dem precis i närheten var det väl bara en tidsfråga. 

Att myggorna stör både på kvällar och på dagstid och att jag knappt hann äta körsbär eller krusbär innan fåglarna hade tömt hela buskarna/träden är irriterande men hanterbart.

Den där droppen var vildsvinsböket. Ännu en sak att passa efter och lägga onödig tid på, som jag inte kan styra över men ändå måste försöka hindra. Just nu är jag fly förbannad och så hemsk att jag hoppas på en mycket snörik vinter där alla vildsvin svälter ihjäl. 


Vad kan finnas kvar, vilka är de fem sista plågorna som ska drabba oss? Kommer det vara en räv i hönshuset? Minusgrader redan inatt innan trädgårdsskörden är klar? Minus 30 grader i en vecka i vinter så allt vatten fryser? En vedeldad panna som exploderar och antänder 30+50 kubikmeter ved? Blixtnedslag i stora äppelträdet som ramlar rakt på huset och klyver det? Inget känns helt orimligt. 

Kanske tuppen kan vara den hjälte han poserar som och skydda oss mot allt ont? 




Kommentarer
Postat av: Lisa

Nu är jag nyfiken på hur vildsvinsskrämman har fungerat
Hoppades på rapport när pojkarna tränat men icke sa Nicke
De pratade bara mat :) så?

Svar: Mja, de gillar inte när vi spelar P3 hela natten men den skrämma vi beställde är inte tillräcklig, första natten vi hade satt upp den fick vi första återbesöket så nu är radion ute igen. Tyvärr kommer de vänja sig vid radion så småningom och då vet jag inte vad vi ska hitta på...
A & M

2012-08-28 @ 18:09:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0