Att bada i zucchini

Rikedom är att kunna hämta upp ett helt gäng zucchini/squash från trädgårdslandet och slösa med dem i matlagningen. De här blev fyllda med färs och gratinerade, det blev gott.



Dock börjar det nästan bli lite väl mycket av dem i landet, vi tar tacksamt emot tips på olika rätter med mycket zucchini i. Några goda tips som jag har testat följer här nedan. 
- Squashostkaka
- Rösti på squash
- Soppa med lime och sambal oelek
- Stekta i grillkrydda 
- Paj med ost och strimlad squash
- Fyllda och gratinerade
- I en blandad sallad
- Omelett med kantareller och zucchini  


Kommentarer
Postat av: Anki Westerberg

Har du provat med inläggning, som man gör med gurka?
Jättegott att förvara i glasburkar i jordkällaren och äta till kött i vinter.
Kram Anki

Svar: Det har jag faktiskt inte testat, jag minns att mamma gjorde det för många år sedan och att det stod kvar länge i källaren eftersom de inlagda gurkorna var mer populära. Jag tror inte att jag ska lägga in några gurkor i år så det kanske blir squashinläggning istället! Tack för tipset :)
A & M

2012-07-29 @ 13:46:52
Postat av: Lisa

Vi brukar göra lasagne. Alltså använda squashen som plattor och sen bara köra med en färsröra emellan, med lite grädde i och ost på. Gott!

2012-08-04 @ 09:48:59
Postat av: Lisa igen

Jo, man kan göra vit potatissallad. Tärna squash och stek lätt i smör, låt dem svalna något. Blanda dill och kryddor med lite grädde och turkisk yoghurt, lägg i squashen. De ersätter alltså potatisen. Mycket gott till grillat tex. eller stekt quornfile för den delen :)

2012-08-04 @ 10:52:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0