Hönsrapport i december

En kall morgon gick jag och släppte ut hönorna, det här är vad som möter en (om man inte har något gott i handen, pepparkakor eller liknande). Ett gäng som säger "Vad gör du här!?" "Ge oss något gott!" "NU!"




Vattnet där ute hade frusit till is. Berit undersökte nyfiket och de andra tittade också fundersamt "Varför är vattnet hårt?" men Berit ville inte visa sin nyfikenhet utan vände tvärt om så fort jag och kameran närmade oss. "Jag är väl inte dum, jag vet varför vattnet är hårt. Tänker bara inte berätta det för dig." sa hon till mig. 




Trots att det var lite väl kyligt vill de så gärna vara ute. Här stod tuffa gänget (de där som alltid står och tjuvröker i ett hörn utanför högstadieskolan). Huttrar ihop sig och gömmer ett av benen långt in i dunet på magen för att hålla sig lite varmare. 




Näst pepparkakor och bröd är squash en favorit. Squashen som ligger kvar i källaren sedan i somras och har börjat skrumpna ihop i ena änden så det är dags att lägga ut den i vår effektiva kompost. På en dag försvinner nästan hela gigantsquashen ner i deras glada magar.  




Bäst är dock att få vara på frihetspromenad i hela trädgården. Leta mask och undersöka vagnbodsdörrar (som Kristina gör på fotot nedan). Tuppen har ett sjå när han ska hålla koll på alla hönor och se till att alla kommer in i tid på kvällen. Han gör oftast ett klanderfritt arbete. Häromdagen förlorade vi dock en höna till en rovfågel så de där frihetspromenaderna är vi restriktiva med ett tag, till hönornas stora sorg.

 

Det var hela decemberrapporten från hönorna på Kullen.  

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anette L

Så många fina brudar! Minerna känner jag igen ;)

2013-12-22 @ 21:34:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0