Plommonmarmelad med citron och ingefära

Jodå, visst blev det marmelad av plommonen, jag följde som sagt ett recept till viss del men halverade det, använde frysta urkärnade Victoriaplommon och hade vanligt socker i. Delade de tunna citronskivorna i fjärdedelar men ändå blev det rejält med tuggmotstånd av dem, iofs en spännande smakklick men vet inte om det verkligen var tanken?

Det blev en stor burk med fast marmelad och den kommer jag snart ha hunnit äta upp, kanske blir det en till sats med samma smaksättning men jag skulle egentligen vilja göra en mer kryddig version, kanske lite julkryddig? Tips på smaksättning av plommonmarmelad mottages alltså tacksamt!


Bild från början av koket 




Här kommer det något modifierade receptet:

0,5 kg (frysta) Victoriaplommon
½ liten citron 
1 msk riven ingefära
3 dl strösocker

Låt plommonen tina i kylen över natten.
Lägg de halvtinade plommonen i en kastrull tillsammans med tunt skivad citron och riven ingefära (häll på någon msk vatten vid behov).

Låt småkoka i 40 min. Plocka upp eventuella kärnor och häll i sockret.
Koka i ett par minuter tills det tjocknar.
Häll upp på väl rengjorda varma burkar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0