Vintersquash

Squash/zucchini har det odlats mycket av på Kullen. Främst med vanliga fröer som finns på vilken stormarknad som helst under våren. Det kanske är den bästa sorten... Dock blir de snabbt för stora och på senhösten ligger de i källaren och ruttnar sakta tills de slängs ut. En vintersquash däremot ska tåla lagringen bra så därför har ett par sådana testats också. Jag minns särskilt väl de tefatsformade vi köpte i Lettland för 5-6 år sedan. I år testades en annan sort, den skulle bli halvstor och lila, de blev ganska små och mörkgröna. Den skymtade förbi på en bild i bloggen då jag åt "vegetarisk lutfisk".

Vi smakade av vintersquashen och jag konstaterade att den var godare och hårdare än vanlig squash, lite söt i smaken och mer pumpalik. Det blev en soppa på den här men jag tror att någon av de få som ligger i källaren kommer att tärnas och stekas hårt, tror den kan vara väldigt lyckad att ugnsrosta också!


Den asiatiska pumpasoppan, fast med vintersquash istället, precis innan den blir soppa





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0