Rosensaft - sommar på flaska

Från bloggen Söta saker fick jag idén att göra rosensocker på de doftande, blekrosa rosorna vid ladugården. Jag plockade på mig av bladen från de nästintill överblommade rosorna och det blev den dubbla mängden mot vad jag behövde till rosensockret. Plötsligt var jag på en sida med ett recept på rosensaft, som jag lika plötsligt blev tvungen att göra. Det receptet kan jag inte hitta igen men några dagar senare dök ett liknande recept upp på Söta saker.
Jag lät dock bli att skölja rosenbladen, tittade istället igenom dem noga så att inga tvestjärtar kom med.



Rosensockret som torkade i ugnen och rosensaften gav en söt, lite lätt klibbig, underbar doft som stannade kvar i köket hela dagen.



Smaken på saften är som doften från de rosa rosorna, lite åt honungshållet och helt klart som buteljerad sommar. 





Kommentarer
Postat av: Anki Westerberg

Jag hade glädjen att träffa Anna i somras. Hon berättade då att du och din pojkvän tagit över Kullen och att du har en blogg.

Jag har nu läst den från "pärm till pärm" och jag måste säga att jag är mycket imponerad av hur duktiga ni är och så mycket ni gör. Mamma och pappa måste vara stolta över er.

Hälsa till dem från mig.

Jag kommer med spänning och intresse att fortsätta följa ert liv på Kullen.

2011-08-23 @ 13:10:32
Postat av: A

Så roligt att höra från dig Anki! Och roligt att du gillar bloggen. Hoppas allt är väl med dig!

2011-09-10 @ 21:02:48
URL: http://livetpakullen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0