Den sista ljuvliga sommarkänslan

Eftersom frosten har hållit sig borta så länge i år har en del av våra sommargrödor börjat om. Jag har plockat flera jordgubbar de senaste två veckorna och även om den första jordgubben för året är ljuvlig så är den sista verkligt ljuv.
En del rosor har hunnit knoppa på nytt, bland annat favoriten, den väldoftande rosa (den som gav ljuvlig rosensaft).



I natt hade vi 4,9 minusgrader, även om jag gillar att titta ut på det frostnupna landskapet, ta en kopp te till och låta morgonen bli förmiddag innan något vettigt blir gjort så är det lite sorgligt. De ljumma vindarna är över för i år, de ljuvliga dofterna från trädgården och de fantastiska primörerna från trädgårdslandet byts mot disiga höstdagar, långkalsonger och pannrumsrökdoft. Jag ser fram emot de första dagarna när det är så kallt att man knappt kan andas genom näsan, när snön yr runt knuten och man bara måste baka för att hålla köket riktigt varmt (inte egentligen men det är en bra ursäkt!).
Och vet du? Om bara ett par månader kommer det bli ljusare, ljumma vårkvällar och ljuvliga sommardagar kommer på nytt varje år. Lika fantastiska, överraskande varje gång. Om ett halvår plockar vi kanske de första sparrisarna i landet!


Kommentarer
Postat av: Sofie

Hej!

har helt glömt att svara på din fråga. Kaffekoppen på bilden är arv från min sambos farmor och jag har tyvärr ingen koll på om de är från kärnkaffe, men det är mycket möjligt.



Fler lakritsrecept kommer närmare jul... :-)

2011-10-27 @ 15:29:16
URL: http://sofiesilwer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0