Förnyelse

När jag läste en artikel om att dela perenner blev jag förvånad över att rötterna kan bli så täta att de kväver sig själva och därmed plantan. Ju mer plantan försöker fixa problemet desto sämre mår den.

"Med tiden får många perenner ett kraftigt, tätt rotsystem vars egenskaper att ta upp näring och vatten till hela den stora plantan försämras. Du märker detta på att plantan blir lite glesare i mitten, ibland bildas ett bladlöst hål mitt i all grönska. Genom att gräva upp och dela plantor blir perennerna tätare och kraftigare i växten. Många perenner behöver delas med några års mellanrum för att behålla sin vitalitet."


Ärtväxter och gurkor ska man inte så på samma plats år efter år, då ger de mindre avkastning/blommor (säger mamma och mina empiriska, fruktlösa, luktärtsförsök).

På samma sätt behöver väl vi människor hjälp för att inte bli tomma i mitten utan blomma vackert. Vi behöver variation i var vi tar vår näring ifrån. Jag försöker tänka så när höstvindarna viner runt mig, att årstidens skiftningar är något bra, en nödvändig variation. Idag fick vi en varm dag men i natt hade jag mardrömmar (!) om att frosten hade hunnit ta allt i trädgården. Men jag älskar hösten, det är den härliga skördetiden!


Hösthallonen är som bäst just nu och ger bärlycka ända fram till frosten




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0