Äppelglögg

Surfade runt på Taffel och ramlade över ett inlägg där en bloggare hade gjort egen ciderglögg på köpt "riktig" cider och fick sug efter att testa det. Plötsligt slog det mig att det inte skulle behöva vara så svårt, kanske kan gå lika bra med vår hempressade äppelmust. Efter ett peppade ja-svar från bloggaren i fråga bestämde jag mig för att ge det ett försök.

I söndags testade vi att göra must på äppel som hade hunnit frysa till riktigt rejält, vi tinade dem och gjorde i övrigt som vanligt med råsaftcentrifugen. Bortsett från en väldigt grumlig must så, ja, det blev något rinnande äppelsmakande resultat. Sötare än vanligt men samtidigt mer vattnigt. Inte riktigt lika gott, helt enkelt.

Det är alltså med den musten, som behöver en liten smakhjälp, jag ikväll testade att göra egen äppelglögg. Sedan blev det lite som att göra soppa på en spik när många ingredienser får ersättas av andra, liknande, som finns hemma... Det är nog som så att min äppelglögg inte ens är släkt med ciderglöggen.

Resultatet? Vissa tveksamheter kring dofterna vid uppkoket förändrades till en positiv överraskning vid provsmakningen. Att det kunde vara så enkelt att göra något så gott! Smaken var stark, nästan skarp. Om jag inte hade vetat bättre hade jag trott att det var starkglögg. Den blev inte rysligt sötsliskig men var ändå söt. Kryddorna kom fram på ett bra sätt och det smakade helt enkelt äppelglögg. Vilken lycka! Att drycken var god kan jag konstatera när tre personer snabbt sörplade i sig ca 70 cl äppelglögg på en halvtimme.


Tyvärr blev inte resultatet så väldigt fotogeniskt så min kopp med glögg fick posera bredvid resultatet efter en andra sats plommonmarmelad som jag gjorde samtidigt. Inser nu att det inte gjorde fotot vackrare. 




Kommentarer
Postat av: Patrik

Åh va härligt, kan tänka mig att den blev extra äpplig när det det va hemmagjord must sådär!



Superkul att du testade!

2010-12-07 @ 09:45:24
URL: http://kortomgott.taffel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0