Snö och varma ugnar

Det lockar lite extra att baka när det är kallt ute. I natt har det snöat alldeles för många decimeterar här och det har inte slutat än. Vad starka vi kommer vara av all snöskottningen när det väl är dags att börja klyva ved! Vilket M redan har tjuvstartat, för hand. Nu skulle jag inte skriva om ved eller snö, utan om lite smått som vi har bakat de senaste veckorna.

Först ut är Solrosbrödet, vilket är ett enkelt bröd med riktig jäst. Jag följde inte receptet helt, en del av vetemjölet blev rågsikt istället bl a men gott blev det och kommer helt klart bakas fler gånger.




Lussekatter bakade jag helgen innan Lucia, är inte så förtjust i dem så tänkte bara göra en halv sats, tänkte fel när det kom till saltet och råkade hälla i för en hel sats, vilket ledde till att jag hade i lite extra av allt annat också... Blev inte så lyckade men helt okej ändå. För att mortla saffranet använde jag en ny innevånare i vårt kök, mormors marmormortel. Jag älskar både den, det långtjatiga namnet och min mormor.




Sedan var det dags att använda en spännande sak, min mouli julienne som jag skrivit om innan, fick hjälpa till att göra brunkål. Inte bara för att göra rättvisa i köket, då den kommer från min farmor, utan för att ett av få måsten på mitt julbord är brunkål (där kommer de skånska delarna i mina rötter i fullo till sin rätt).




Inte så mycket för att få smaken utan mer för att få den underbara doften av nygräddade pepparkakor att sätta sig i huset så gjorde vi tre plåtar. De såg ut på lite olika sätt men sötast var den här grisen som mer ser ut som en myrslok, den kommer också från någon släkting men jag minns inte vilken... tror det är från farmors. Burken etablerade sig snabbt, förra julen, som en pepparkaksburk. Det gick inte att låta bli att köpa den när jag såg den på en loppis.




Nej, nu är det dags att gå ut i det vita igen, för dagens tredje träningspass snöskottning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0