Lavendeldrömmar

Förra året hann jag inte skörda lavendel, under tiden jag funderade på om det är möjligt att baka kakor med lavendel utan att det smakar parfym hann de blomma över. I år har jag gått och sneglat på dem och funderat på när det är dags att skörda, helt förvissad om att bakning med dem inte kan smaka annat än underbart. 

Nu tror jag det är dags, när det mest är knoppar men några enstaka har hunnit slå ut. Jag klippte ihop en liten nätt hög att börja experimentera med och lade på en bricka med hushållspapper för att det ska torka. Blir spännande att i höst/vinter när jag har mer lust och tid att baka igen se om det blir gott eller parfymkakor. Om det inte blir gott får jag göra lavendelpåsar istället.





Kommentarer
Postat av: Anki Westerberg

Det går säkert jättebra, man kan göra mer än vad man tror om växter och blommor.
Jessica gör saft av fläderblommor. Tydligen kan man göra saft även av syrénblommor, och den ska inte heller smaka parfym, utan vara jättegod.
Om jag inte missminner mig så har det i alla fall funnits syrénbuskar på Kullen. Du får väl prova nästa år!
Kram Anki

Svar: Jag testade att göra syrensaft i våras och den var faktiskt så god att det blev en andra sats direkt! När jag gick förbi lavendelbuskarna nyss så provsmakade jag en blomma och den var inte alls åt parfymhållet, nästan lite pepprig, så mina förhoppningar om att de kan ge kakorna lite extra god smak kvarstår, ska bli lite spännande att testa. Kram!
A & M

2012-07-26 @ 13:27:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0